۱۷ مهر ۱۳۹۸
مهر ۱۷, ۱۳۹۸

بررسی دقیق تاثیر شیردهی بر لاغری

مهر ۱۷, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

بررسی دقیق تاثیر شیردهی بر لاغری

تاثیر شیردهی بر لاغری را نمی توان نادیده گرفت و تاثیر شیردهی بر لاغری را می توانید با رعایت کردن مواردی کنترل کرده و از لاغر تر شدن جلوگیری کنید. تاثیر شیردهی بر لاغری را نمی توان نادیده گرفت.

و تاثیر آن طی بررسی های انجام شده رقم خاصی نخواهد بود و با راه های درست می توان از لاغر تر شدن جلوگیری کرد و یا به آن کمک کرد. در ادامه توضیحات کامل تری در رابطه با تاثیر شیردهی بر لاغری ارائه نموده ایم:

تاثیر شیردهی بر لاغری:

بسیاری این سوال را دارند که آیا شیردهی بر لاغری مادر تاثیر خواهد گذاشت؟ شیردهی یکی از مواردی است که حتما باید در یک دوره زندگی مورد توجه قرار گیرد. شیردهی به کودک در رشد و نمو او بسیار حائز اهمیت خواهد بود و شیر مادر از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار می باشد.

تاثیر شیر مادر بر رشد و افزایش قدرت بدنی کودک را نمی توان نادیده گرفت و بی شک شیردهی به کودک باید به مدت معین انجام شود و در برخی موارد شیر مادر وجود ندارد و به جای آن از شیر خشک استفاده می شود و معمولا کودکانی که از این شیر استفاده می کنند قدرت بدنی کمتری خواهند داشت چرا که شیر مادر تمامی مواد مغذی مورد نیاز رشد کودک را خواهد داشت.

توجه داشته باشید که عوامل متعددی بر ترشح شیر مادر تاثیرگذار خواهد بود و بسیاری تصور می کنند که در صورت لاغر بودن مادر امکان ترشح شیر در بدن وی وجود نخواهد داشت اما این تصور باطلی است و این سلامت جسمی مادر است که می تواند بر ترشح شیر تاثیر داشته باشد. تاثیر شیردهی بر لاغری را نمی توان در همه مادرها یکسان دانست و نمی توان به صورت دقیق در رابطه با آن اظهار نظر کرد.

شیر دادن و لاغری:

بی شک تاثیر شیردهی بر لاغری صفر نخواهد بود و شیر دادن به کودک سبب سوختن کالری در بدن مادر خواهد شد و سوخت و ساز بدن را افزایش خواهد داد. بسیاری از مادرهای چاق تصور می کنند که با تولد نوزاد و شیر دادن به آن می توانند وزن خود را کاهش دهند اما این تفکر درست نیست و به هیچ وجه نمی توانید از این طریق وزن خود را کاهش دهید.

در حالت کلی نمی توان شیر دادن را یک دلیل کلی برای لاغری مادر در نظر گرفت و در صورتی وزن مادر کاهش پیدا خواهد کرد که همزمان با شیر دادن به نوزاد تغذیه مناسبی نداشته باشد و بی شک نداشتن تغذیه مناسب برای افراد معمولی نیز سبب کاهش وزن خواهد شد، چه بسا در دوران شیردهی ۵۰۰ کالری سوزانده شود.

به همین دلیل تاثیر شیردهی بر لاغری به عوامل متعددی بستگی خواهد داشت و رعایت کردن موارد متعددی در هنگام شیردهی ضروری می باشد که حتما باید مورد توجه قرار گیرد و از جمله مهمترین آنها می توان به تغذیه مناسب مادر اشاره کرد که در مواد مغذی شیر نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت.

تاثیر شیر دادن به سوختن کالری

بی شک “تاثیر شیردهی بر لاغری” با سوختن کالری بدن اندازه گیری می شود و در این باره باید گفت: روزانه و در صورتی که مادر ۱۰ وعده شیر به نوزاد خود بدهد شاهد سوختن ۵۰۰ کالری در بدن وی خواهیم بود

و حال اینکه چرا با اینکه این حجم از کالری در بدن وی می سوزد شاهد لاغری شدید مادر در این برهه نمی شویم؟ این امر دلایل متعددی می تواند داشته باشد و یکی از مهمترین دلایل آن را می توان وارد شدن کالری بیش از پیش به بدن مادر دانست و علاوه بر آن مادر در این برهه خاص تاثیرات هورمونی زیادی خواهد داشت که سبب مصرف کمتر کالری در بدن شده و میزان انرژی را به خوبی جذب خواهد کرد.

بسیاری از مادرها این تصور را دارند که در صورت نخوردن غذا پس از زایمان و خارج شدن شیر از بدن آنها شاهد لاغر شدن خود خواهند بود اما در این باره باید گفت: مادری که پس از زایمان از خوردن غذا اجتناب کند بدن او احساس قحطی زدگی خواهد کرد و به همین دلیل شاهد انباشته شدن چربی در بدن او خواهیم بود و بی شک این مورد برخلاف تصور سبب چاقی فرد نیز خواهد شد.

میزان تاثیر شیردهی بر لاغری:

برای تاثیر شیردهی بر لاغری نمی توان یک میزان دقیق در نظر گرفت و در این باره تنها می توان گفت: عوامل متعددی هستند که می توانند میزان خروج کالری از بدن مادر را تغییر دهند و مهمترین آنها را می توان تعداد دفعاتی دانست که مادر به نوزاد خود شیر می دهد. بی شک چنانچه تعداد دفعات شیر دادن به نوزاد بالا باشد در نتیجه میزان کالری که از بدن خارج می شود نیز افزایش خواهد یافت. به همین دلیل در حالت کلی می توان گفت: نوزادی که تازه به دنیا آمده است بیشترین انرژی را از مادر خواهد گرفت.

شاید شما فکر کنید که نوزاد با بزرگتر شدن میزان حجم بالایی شیر می خورد اما باید بدانید که نوزاد تازه به دنیا آمده تنها با شیر تغذیه می کند و به همین دلیل نیاز به مقدار زیادی شیر خواهد داشت و مادر به دفعات مکرر اقدام به شیردهی خواهد کرد. با بزرگتر شدن کودک چون خورد و خوراکی ها و غذاهای به غیر از شیر نیز به کودک داده می شود تنها بخشی از نیازهای آن توسط شیر مادر برطرف می شود و مادر می تواند تعداد دفعات شیردهی را کاهش دهد.

دلایل عدم تاثیر شیردهی بر لاغری:

عدم تاثیرگذاری شیردهی بر لاغری دلایل متعددی دارد که از جمله مهمترین دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– کم خوابی: مادری که تازه نوزاد به دنیا آورده باشد حتما کم خواب خواهد شد و کم خوابی سبب کاهش سرعت سوخت و ساز بدن شده و سبب تغییرات هورمونی در بدن مادر خواهد شد و تاثیر مستقیم بر سیگنال های گرسنگی خواهد گذاشت و در نتیجه مادر به خوبی و حجم بالا غذا خواهد خورد.

– فعالیت کمتر و در عین حال خوراک بیشتر: مادر تازه زایمان کرده بی شک کمترین فعالیت را خواهد داشت و به دلیل اینکه مقدار غذای بیشتری می خورد سوخت و ساز بدنش دچار تداخل خواهد شد و در نتیجه میزان وزن بدن او افزایش خواهد یافت.

– استرس: استرس یکی از مهمترین مواردی است که جلوی خورد و خوراک را می گیرد و استرس سبب آزاد شدن کورتیزول در بدن فرد خواهد شد و کورتیزول ها در هنگام خواب نیز در بدن مادر باقی خواهند ماند.

هورمون ها در طول دوره شیردهی مادر

یکی از موارد تاثیر شیردهی بر لاغری را می توان به هورمون های بدن نسبت داد چرا که در این دوره هورمون هایی که از بدن ترشح می شوند به حالت کلی تغییر می کنند و همین امر سبب تمایز سوخت و ساز بدن خواهد شد. هورمون های تستسترون و استروژن قابلیت چربی سوزی دارند که پس از زایمان ترشح آنها در بدن با کاهش مواجه می شود و در عوض میزان پرولاکتین افزایش خواهد یافت و این پرولاکتین است که سبب تولید شیر خواهد شد.

در زمانی که مادر باردار می شود میزان پرولاکتین افزایش می یابد اما با کاهش تستسترون و استروژن پس از زایمان می باشد که شیر در بدن تولید خواهد شد. با تحریک نوک سینه مادر پرولاکتین ترشح خواهد شد و بی شک هرچه تعداد دفعات تحریک آن افزایش یابد میزان شیر بیشتری نیز ترشح می شود. پرولاکتین سبب جلوگیری از سوخت و ساز بدن خواهد شد و به همین دلیل چربی ذخیره شده در بدن افزایش یافته و انرژی بدن حفظ خواهد شد. معمولا مادرها بین ماه چهارم تا ششم بعد از زایمان دچار لاغری می شوند و دلیل آن را می توان کاهش مقدار ترشح پرولاکتین در این برهه دانست.

برنامه غذایی در دوره شیردهی برای لاغری

مادر در دوره ای که به فرزند خود شیر می دهد باید برنامه غذایی خاصی داشته باشد و از خوردن غذاهایی اجتناب کرده و غذایی را بیشتر مصرف کند که از جمله این برنامه غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– مادر برای حفظ متابولیسم بدن خود باید اوقاتی که احساس گرسنگی می کنید غذا خورده و در اوقاتی که سیر هستید غذا نخورید.

– از ظرف غذایی مملو پروتئین و سبزیجات استفاده نمایید و خوردن غلات و حبوبات را نیز فراموش نکنید.

– خوردن سیب زمینی، پاستا و نان را نیز کاهش دهید.

– چنانچه می خواهید میزان کالری وارده بر بدن را کنترل کنید و وزن خود را کاهش دهید حتما هفته ای بیش از ۵۰ کالری از خورد و خوراک کم نکنید تا بدن احساس قحطی نکرده و چربی انباشته نکند.

برنامه سال اول پس از زایمان

مادر برای یک سال اول پس از زایمان باید حتما برنامه خاصی داشته باشد که در این رابطه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– غذاهایی را بخورید که به شما حس خوبی می دهد و از غذاهای پر انرژی استفاده نمایید.

– ورزش کردن به مادر انرژی می دهد و نباید از آن اجتناب کنید و حتما نیم ساعت از روز ورزش کنید.

– تمرکز خود در طول روز را از دست ندهید.

– برنامه زندگی و غذایی خود را متعادل نمایید.