۱۹ فروردین ۱۳۹۹
فروردین ۱۹, ۱۳۹۹

تغذیه و پیشگیری از چاقی در کودکان

فروردین ۱۹, ۱۳۹۹ ۰ دیدگاه

تغذیه و پیشگیری از چاقی در کودکان

چاقی در کودکان به معنای داشتن چربی بدن بیش از حد است که با اضافه وزن، به معنی وزن بیش از حد متفاوت است. چاقی دوران کودکی یک بیماری جدی پزشکی است که کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد و این زمانی است که وزن کودک با توجه به سن او بالاتر از مقدار نرمال باشد.

هرچه در کودکی، چاق تر باشند، در بزرگسالی بیشتر چاق می ماند. چاقی در کودکان از این نظر مهم است که در بزرگسالی فرد را به بیماری های دیابت، فشار خون بالا و کلسترون بالا گرفتار کرده و در کودکی می تواند باعث افسردگی و اعتماد به نفس پایین کودک شود.

تغذیه در کودکان ۲ تا ۳ سال
کودکان ۲ تا ۳ سال ۳۵ درصد و بالای ۳ سال ۳۰ درصد از کالری مورد استفاده بدن خود را باید از چربی ها بدست آورند. این چربی ها باید از نوع چربی های اشباع نشده باشد و از خوردن چربی های اشباع اجتناب شود. مصرف میوه و سبزیجات را افزایش داده ولی مصرف آبمیوه محدود شود. حداقل نیمی از دانه های خورد شده از غلات سبوس دار باشد. مصرف نوشیدنی های شیرین گازدار بسیار محدود شود.

بعد از دوسالگی از مواد لبنی بدون چربی یا کم چرب استفاده شود. ولی قبل از دو سال کودک برای رشد سیستم عصبی نیاز به چربی شیر دارد. چربی ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است و بدن برای ساختن بافت عصبی (از جمله مغز و اعصاب) و هورمون ها از آن ها استفاده می کند. چربی به غذا عطر و طعم می دهد ولی دارای کالری بالایی است و مقادیر بیش از حد آن سبب بسیاری از مشکلات سلامتی می شود.

کودکان ۲ تا ۳ سال، روزانه ۱۰۰ کالری نیاز دارند که می توانند روزانه دو لیوان شیر، ۵۸ گرم گوشت یا لوبیا، یک فنجان میوه، یک فنجان سبزیجات، ۸۴ گرم غلات مصرف کنند.

تغذیه در دختران ۴ تا ۸ سال
دختران بین سنین ۴ تا ۸ سال، روزانه ۱۴۰۰ کالری نیاز دارند که باید دو فنجان شیر، ۸۴ گرم لوبیا، ۱٫۵ فنجان گوشت بدون چربی یا میوه، یک فنجان سبزیجات، ۱۱۲ گرم غلات مصرف کنند.

تغذیه در پسران ۴ تا ۸ سال
پسران بین سنین ۴ تا ۸ سال، روزانه ۱۴۰۰ کالری نیاز دارند که باید دو فنجان شیر، ۱۱۲ گرم گوشت یا لوبیا، ۱٫۵ فنجان میوه، ۱٫۵ فنجان سبزیجات و ۱۴۰ گرم از دانه ها مصرف کنند.

تغذیه در دختران ۹ تا ۱۳ سال
دختران سنین ۹ تا ۱۳ سال، روزانه ۱۶۰۰ کالری نیاز درند که باید ۳ فنجان شیر، ۱۴۰ گرم گوشت یا لوبیا، ۱٫۵ فنجان میوه، دو فنجان سبزیجات و ۱۴۰ گرم غلات مصرف کنند.

تغذیه در پسران ۹ تا ۱۳ سال
پسران سنین ۹ تا ۱۳ سال، روزانه ۱۸۰۰ کالری نیاز دارند که باید ۳ فنجان شیر، ۱۴۰ گرم گوشت یا لوبیا، ۱٫۵ فنجان میوه، ۲٫۵ فنجان سبزیجات و ۱۶۸ گرم از غلات استفاده کنند

تغذیه در دختران ۱۴ تا ۱۸ سال
دختران سنین ۱۴ تا ۱۸ سال، روزانه ۱۸۰۰ کالری نیاز دارند که باید ۳ فنجان شیر، ۱۴۰ گرم گوشت یا لوبیا، ۱٫۵ فنجان میوه، ۲٫۵ فنجان سبزیجات و ۱۶۸ گرم غلات مصرف کنند.